«روش تحقیق در علوم انسانی» و «ارتباطات سیاسی» وارد بازار نشر شد
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۸۱۹۴
دو کتاب «روش تحقیق در علوم انسانی» و «ارتباطات سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا چاپ و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، «روش تحقیق در علوم انسانی» و «ارتباطات سیاسی» نام دو اثری است که توسط محمد بیدگلی و بهناز نوری کورعباسلو بهار 1399 منطبق با سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط انتشارات کیان دانش هرکدام به تعداد 1000 نسخه به چاپ رسید و روانه بازار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب روش تحقیق در علوم انسانی 15 فصل داشته که فصل نخست تا هفتم با عنوانهای «کلیات روش تحقیق»، «انواع تحقیقات علمی»، «بیان مسئله تحقیق»، «تدوین فرضیه»، «نمونهگیری»، «ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات»، «روشهای گردآوری اطلاعات» مطالبی ذکر شده است. فصل هشتم تا پانزدهم نیز با عنوانهای «کدگذاری، استخراج و طبقهبندی دادهها»، «تجزیه و تحلیل دادهها و استنتاج»، «تنظیم و تدوین گزارش تحقیق»، «تعریف مفاهیم کلیدی در روش تحقیق»، «تهیه و تنظیم طرح تحقیق»، «مقالهنویسی»، «نوشتن رساله یا پایاننامه» و« طراحی پروژههای تحقیقاتی» مطالبی ذکر شده است .
کتاب ارتباطات سیاسی نیز دارای چهار بخش اصلی و زیر مجموعههای مختلفی است که به ترتیب در بخش نخست «اصول علم سیاست»، در بخش دوم «ارتباطات سیاسی» در بخش سوم «رسانه و ارتباطات سیاسی» و در بخش چهارم و انتهایی «دیپلماسی رسانهای» است که در 187صفحه تنظیم شده است.
کتاب روش تحقیق در علوم انسانی برای دانشجویان رشتههای حقوق، علومسیاسی، روابط عمومی، مدیریت امور فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، امور اداری، تربیت بدنی و … و کتاب ارتباطات سیاسی برای دانشجویان روابط عمومی و علوم سیاسی توصیه میشود.
درباره کتاب روش تحقیق در علوم انسانی میتوان گفت که روشهای مختلفی برای انجام پژوهش و تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد که این روشها با توجه به موضوع، هدف، نوع متغیرها، جامعه آماری و … انتخاب و استفاده میشود. قبل از بیان روش نگارش، لازم است که با انواع روشهای تحقیق و روش تحقیق مورد نظر خود آشنایی نسبی داشته باشید. برای تنظيم رساله، پاياننامه، پروژه تحقيقاتی يا كتاب عموماً يك سری قوانين و اصول وجود دارد كه با اندكی تغيير و تعديل در سراسر جهان قابل اجراست.
اين قوانين و اصول كه بهصورت معيار و استاندارد درآمدهاند، كمک میکند تا تهيه و تنظيم و گزارش تحقيقات و كتب تهيه شده در نقاط مختلف دارای اصول مشتركی باشند و در واقع كوشش میشود تا زبان واحدی برای نگارش بهكار برده شود تا فهم آن عموميت بيشتری پيدا كند.
رعايت اين اصول سبب يکنواختی در نوشتهها و درک سادهتر مفاهيم برای ديگران بهگونهای ثمربخش امكانپذير شود.
در کتاب ارتباطات سیاسی آمده است که امروزه رسانههای جمعی نقش تردیدناپذیری در زندگی بشری پیدا کردهاند. هر رسانه، بسته به نوع و نحوه پردازش موضوعات و دامنه انتشار و نفوذش بر گروهی از افراد جامعه اثر میگذارد و آنها را مخاطب خود قرار میدهد. آنچه رسانهها انجام میدهند، محصول فعالیتهای صنعت ارتباطات سیاسی و حاصل ملاحظات، تذكرها و مباحثههای میان رسانهها به عنوان گرایشهای روزنامهنگارانه یا اقدامهای معمول گردآوری خبر است.
ارتباطات سیاسی را میتوان به معنای انتقال اطلاعات سیاسی از یک بخش نظام سیاسی به دیگر بخشها از جمله نظام اجتماعی دانست. با این تعریف ارتباطات سیاسی میتواند امری حیاتی در یك جامعه محسوب شود. پیامهای سیاسی ویژهای وجود دارد نظیر سخنرانیهای سیاسی، مواضع انتخاباتی، تصمیمات حكومتی و مذاكرات سیاسی كه به روشنی قابل تشخیص هستند و مجراهای ارتباطی كه در سطحی وسیع یا منحصر بهفرد، سیاسی هستند از قبیل بحثهای قانونگذاری، مذاكرات و مباحثات جدی و جلسات سیاستگذاری وجود دارد. ارتباط سیاسی نیز همانند ارتباط در سایر زمینهها هم بهشكل افقی و هم بهشكل عمودی مورد استفاده قرار میگیرد.
انتهای پیام/4117/4062/
منبع: آنا
کلیدواژه: روش تحقیق در علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ارتباطات سیاسی روش تحقیق در علوم انسانی ارتباطات سیاسی روش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی