Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ‬ فراروش جلد سوم از سه‌گانۀ روش‌شناسی، روش در روش، ضد روش و فراروش، نوشتۀ احمد محمدپور، استاد دانشگاه ماساچوست، است.

کتاب فراروش از آثار پیشرو در حوزۀ روش‏ تحقیق و نخستین اثر در زمینۀ تحقیق با روش‌های ترکیبی در کشور بوده است. محمدپور در این کتاب به بررسی بنیان‏‌های فلسفی، طرح‏‌های تحقیق و رویه‏‌های کاربردی در روش‏‌شناسی ترکیبی می‏‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب با شرح اصول پارادایمی پراگماتیسم و نوپراگماتیسم که آبشخور فلسفی روش‏‌های تحقیق ترکیبی است، می‏‌آغازد. سپس، ابعاد و رویه‌‏های انجام تحقیق ترکیبی را از طرح مسئله تا اعتباریابی و تعمیم‏‌پذیری بررسی می‌کند. یکی از نکات برجسته در این اثر مانند دیگر آثار محمدپور توجه به حفظ تعادل بین سویه‏‌های فلسفی و شیوه‏‌های عملی در هر مرحله از پژوهش است.

کتاب فراروش اثری است خواندنی، کاربردی و در عین حال ساده و دسترس‌‏پذیر برای محققانی که با روش‏‌های کمی و کیفی آشنایی دارند. مطالعۀ این کتاب به همۀ دانشجویان و محققان رشته‏‌های گوناگون علوم ‏اجتماعی و رفتاری توصیه می‏‌شود.

احمد محمدپور متولد ۱۳۵۵ شهرستان سردشت، دارای درجه دکتری جامعه‌شناسی تغییرات اجتماعی از دانشگاە شیراز و استادیار سابق دانشگاە بوعلی‌سینا همدان است؛ وی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، استاد فلسفه دانشگاه صلاح الدین اربیل، و از سال ۲۰۱۴ - ۲۰۱۶ استادیار پژوهشی انسان شناسی در دانشگاه واندربیلت آمریکا بوده است. محمدپور هم اکنون به تدریس و تحصیل در رشته انسان شناسی در دانشگاه ماساچوست – امهرست مشغول است و در زمینه تبارشناسی مطالعات کوردی به پژوهش می‌پردازد.

وی دارای تألیفات و مقالات متعدد در حوزە روش‌شناسی در علوم‌انسانی و اجتماعی هستند. از جملە کتاب‌های ایشان:
تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو. نشر لوگوس
روش تحقیق معاصر در علوم انسانی (مباحثی در سیاست‌های روش). نشر ققنوس
تجربە نوسازی، بررسی تغییر و توسعه در هورامان کردستان با روش نظریه زمینه‌ایی.
از سنت بە نوسازی، بررسی قوم‌نگارانە تغییرات اجتماعی سردشت

روش در روش، درباره ساخت معرفت در علوم‌انسانی
فراروش، بنیان‌های فلسفی و علمی روش تحقیق ترکیبی
روش تحقیق کیفی، مراحل و منطق روش تحقیق کیفی در دو جلد
مبانی پارادایمی روش‌های تحقیق: نشر موکریان – اربیل (به زبان کوردی)
و ده‌ها مقالە دیگر در ژورنال‌ها و مجلات ایرانی و خارجی.

کد خبر 4804930

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب روش شناسی نشست علمی هفته پژوهش کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جامعه شناسی گام دوم انقلاب فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله جوادی آملی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فعالیت های قرآنی رونمایی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران +تصویر
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند